Kvinna i Guld

Livet / Permalink / 0
 
 
Denna nya film som just kommit ut på DVD skildrar en amerikansk kvinnas kamp för att få tillbaka den tavla som nazisterna plockade ner från familjens vägg när dom "plundrade" sig igenom hennes och hennes familjs hem i Wien under andra världskriget.
 
Som medlem i en judisk familj var hon tvungen att lämna alla sina ägodelar och sin familj för att fly hals över huvud med sin man över atlanten till ett påtvingat men bra och nytt liv där.
 
Filmen är baserad på en sann historia och kampen om konstverket är långt ifrån lätt. 
Hon får ett helt land emot sig då hennes tavla anses vara Österikes "Mona Lisa"
 
 
 
Maria Altmann spelas av Helen Mirren en skådespelare som jag inte har fäst så stor vikt vid, ja jag menar inte på något sätt att hon är dålig långt ifrån hon är en av världens mest finslipade skådespelerskor.
 
 
 
Svårare blir det med hennes motspelare Ryan Reynolds som jag inte är ett jätte fan av mest av den anledningen att jag inte sett så mycket mer än några komedier med honom där han spelat fjant.
Men efter denna film får jag kanske tänka om?
 
 
Filmen är fruktansvärt spännande även om den bitvis kan kännas seg. Men den är perfekt en sådan dag som tillexempel fredag då man kanske är lite seg i kolan.
 
Jag kan också tycka att filmen är högaktuell just nu för man slås av hur likheterna mellan Marias flykt från hem och familj liknar allt det vi ser idag.

Och inget i krig kommer någonsin att kunna romantiseras och för oss som aldrig upplevt krigets fasor så är det ibland jättenyttigt att bli påmind hur det är eftersom det någon i framtiden  kommer att finnas galningar som säger att...IS näe...det är bara en myt....
Hemska tanke.
 
Och med det sagt så är det också bra att ha en liten ask med näsdukar bredvid sig för lite ledsamt är det också.
 
Kanske har du också en man eller fruga eller pojkvän/flickvän som sitter i andra soffan och tittar på dig istället för filmen när tårarna kommer så du skämsigt måste flina och säga....Vadådå!...det är ju skitsorgligt ju.....
 
Haha...dumma Robban...
 
Imorgon är det nyårsafton och jag hoppas verkligen att 2016 har mer att erbjuda än 2015.
Suck... jag bänkade mig för en stund sedan framför en "årskrönika" och jag kan väl säga så här att förutom att "Måns" vann melodifestivalen så var det inte mycket som bringade glädje det här året.
Inte så konstigt att denna hösten varit extra mörk...a och varm då....
 
Nedräkningen är påbörjad och imorgon smäller det och inte för högt hoppas jag för alla stackars hundars skull.
 
 
 
Dags att sova
 
Kram Alla
Kram Maria Altmann
Kram Framtiden
 
Laters....
 
 
Till top