Kränkt, kränkt...sänkt?

Livet / Permalink / 0
 
 
Det här är ju rätt kul men är det inte lite kränkande....???
 
 
Tänkte att denna dag skulle användas till ett inlägg angående min egen analys om kränkning.
 Vad är en kränkning och hur hanterar man livet när allt runt i kring oss kanske är lite kränkande.
 
Men först skall jag bara googla ordet kränkning och se vad det egentligen betyder.
____________________________________
 
Kränkning är att kränka någon eller något(surprice..). Kränkning har flera närliggande betydelser såsom att förolämpa, vanära, våldföra sig på eller så kan det vara att bryta mot som till exempel en bestämmelse.

Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller göra ingrepp i dennes frihet och rättigheter. Synonymer är...förödmjuka, skymfa och såra. Kränkning kan vara en brottslig handling. Förtala eller förlolämpa någon kan vara en så kallad ärekränkning och andra typer av kränkande handlingar kan vara brottsliga om de är diskriminerande. En äldrebetydelse av ordet är att ha samlag med en kvinna på ett vanärande sätt, exempelvis utanför äktenskapet eller med våld.

 ____________________________________

Japp jag ska nu erkänna att all denna information angående kränkning inte hjälpte mig ett skit. Jag ville ju förstå och lära men det känns onekligen lite svårt...

Jag tänkte att jag skulle ha ett litet utlägg om hur vissa situationer skulle kunna avhjälpas genom att man kanske i större grad försöker att inte känna sig så kränkt. Typ om någon säger åt dig att följa regler som du själv inte bestämt utan tycker att man kan vara utan, ja då känner man sig kanske lite kränkt....

För om ni tittar på det ovanstående angående kränkning så är det mycket det innefattar samt omfattar och det är svår tolkat vilket innebär att det är upp till var och en att tolka det som man vill.

Min analys angående kränkning blir att det inte går att göra en analys utan att kränka någon annan och då är det lika bra att låta bli...

-Snälla högre makter gör så att ingen känner sig kränkt av min blogg....amen...

Japp jag blir så trött för jag är en person som gärna vill hitta lösningar och förklaringar på allt. Att det finns sådana här förordningar är bra tycker jag, det är bara det att det känns som om vi till slut kommer leva instängda och inte vågar prata eller umgås med varandra...

Det enda som gör mig tillfreds är att alla människor har ett sunförnuft som i mångt och mycket ändå till slut förhoppningsvis får oss att inte känna oss så kränkta till slut.

Och med det är inte sagt att man alldrig skall känna sig kränkt det händer många fruktansvärt kränkande saker i olika människors liv varge dag. Min uppmaning är bara att inte använda kränkandet lättvindigt för då tappar det sin mening...

Förstod ni?

Ja det gjorde ni :-)
 
Nu är det dags för söndag kväll och många med mig laddar inför kommande arbetsvecka med de olika saker det innebär.
Jag är helt snurrig av alla tankar på dagens ämne och lägger upp en video på Jonnas Japan resa istället...
 
 
Kram Alla
Kram Alla som faktiskt är kränkta
Kram Jonna
Love Nepal...
 
Laters....
Till top