Bilder ur det förflutna och sen frammåt...

Livet / Permalink / 3
 
 
Igår när jag gjort min mammografi och satt på bussen hem fick jag en idé.
 
Jag satt där och var så överfascinerad av allt som hade med min lilla bussresa att göra och när jag tänkt saker som åh...titta A6 och kolla rocksjön...vad fin den é.... då bestämde jag mig för att göra något kreativt av min eftermiddag(när man är ledig och allt) och åka en längre busstur....ända till Öxnehaga...där borta i Huskvarna.
 
Min barndoms fina Öxnehaga.
Och jag fick med mig min yngsta som ändå bodde där i fyra år eller nåt och hon skrattade gott åt mig när jag satte igång och fota detta fantastiska som jag kallade "En sightseeing i Barndomen".
 
Japp allt i denna händelse skulle dokumenteras(synd att det var skitväder bara).
 
Är ni med....?
 
På väg till bussen med suckande barn...förstår inte alls varför haha...
 
 
På bussen...lets take a selfie...eh...ja....
 
 
 
Tusen gånger har man vandrat här...
 
 
Och här när man gick i tvåan och fick ett klassrum i källaren på ett hyreshus nedanför trappan här...
 
 
Biblan här gjorde jag mitt allra första "fuck of finger" i trean och tyckte att det bästa var att testa reaktionen från annan person på en kille som gick i sexan. Eh...han blev arg...
 
 
Gympasalen var älskad för där fick man röra sig mycket och ha ful duschmössa med fönster på sig i duschen och gympapåsen den sydde man i syslöjden...
 
 
Därborta till höger låg mitt första klassrum, mina fröknar hette Gunnel och Kristina och var snälla :-)
 
 
Skolgården är sig lik förutom att de byggt ut lite därborta.... Och fotbollsplanen har fått en konstig stor rund sandlåda...här spelades mycket fotboll och brännboll.
Och en gång när jag satt borta vid planket fick jag en fotboll i huvudet mitt framför alla i hela skolan typ...pinit...
 
 
Vår skolmatsal ser ut så här på utsidan...
 
Och så här på insidan...
Bakom skynket är en scen där man hade sina små stunder av luciatåg, cabareer och andra framföranden för vuxna.
 
Och sist men inte minst....
 
 
Köökan(kyrkan) med den märkliga klockstapeln.
Här har många skolavslutningar hållts och här döptes jag(när jag var 13) och konfirmerades..
 
 
Backar, backar...
 
Hela Öxnehaga är en enda stor backe och just här släpade jag med mig Kim och Jonna varje morgon vinter, vår, sommar och höst till fritids, skola och dagis.
 
Och apropå dagis på denna sista bild är mitt dagis och jag var med i den första kullen som överhuvudtaget var där för allt var nytt på Öxnehaga när jag flyttade dit...
 
 
Ja det var ju inte så bra väder och jag och Jonna sprang runt i rusket så sist blev det en liten tur till fiket där på gaveln där posten en gång låg..
 
 
Ja det fick avsluta vår tripp till bakåt i tiden och när man satt där och kikade ut så kändes denna torftiga idé som en väldigt bra ide.
 
Analysen blir följande...
 
När jag satt där på bussen och fick min ide så fanns också tankar på framtiden och jag funderade bland annat på hur man betalar tillbaka en miljon.
Jag har ju fortfarande mina egna små idéer om vad lilla Anna skall göra i stora livet och i och med denna bakåt blick så måste nästa steg vara att på riktigt titta ordentligt frammåt...
 
Så måste det vara....?
 
Nu är det lördagkväll och det bär av mot China Palace med Robban och fler...japp, det är dags att chilla med den jag gillar haha....jag är så bra!!!
 
Kram Alla
Kram Öxnehaga
Kram Lilla Anna www.somestornu.se
 
La gon...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Sussi:

Varför ?? Varför har dom målat våran barndom i dessa gälla färger , ser konstigt ut , bekant men konstigt !!

Svar: Japp det är väl för att det förflutna såg så grått och tråkigt ut. Eller så anställde dom bara en svindyr konstnärssjäl som fick säga sitt haha....
Annalysen

#2 - - Sussi:

Hette fiket Postiljonen fortfarande ?

Svar: Jag tror det. Kollade faktiskt inte.Men googlade lite och visst så verkar det vara.
Annalysen

#3 - - Sussi:

Tur att kyrkan är vit fortfarande , tänkte mig nästan grön el nåt ;-)

Svar: Tror att de gjort det om det inte var för den vita stenen. Fast å andra sidan tycker jag ändå att det passade bra med det vita när de ändå bestämt sig för alla de andra färgerna :-)
Annalysen

Till top