Skål Pigorna och skål solen...

Livet / Permalink / 0
Lillelördag.
Jag har allt som oftast gjort referenser till den och berättat om hur jag inte skall ta en öl vilket är helt sant eftersom jag inte gillar öl.
Men jag tror inte(tror) att jag skrivit om betydelsen av denna dag som många ändå förknippar med fest och firande fast det inte är typ...helg.
 
Jo det är så här och det vet jag sen länge(lögn!!!) att förr i världen när det fans herrskap och tjänstefolk då fick inte pigorna vara lediga på den riktiga helgen eller lördag för då hade ju herrskapet ledigt och det gick ju inte för sig! Någon måste ju finnas där och passa upp så att man inte förtog sig på något sätt.
Ja precis och pigorna fick istället snällt vara lediga mitt i veckan på onsdagen om det gick och då firades det naturligtvis lite extra minsann och vips så föddes lillelördag....
 
Japp och jag är så glad att de fick ledigt :-)
 
 
 
Ja och som den mogna och ansvarstagande mamma jag är, ville jag idag lära dotter nummer yngst lite om lille lördag och tog med henne till ställe där man kan köpa förfriskningar till sitt firande och efter mycken förundran över vilka konstiga drycker det finns nu för tiden så köpte jag, som den mogna ansvarstagande mamma jag är en cider modell alkoholfri och den tänker jag nu ikväll intaga och tänka på svunna tider och de pigor som idag ondag pustade ut och firade lite extra
 
 
Japp och när jag lärt min dotter att den godaste drycken på systemet(enligt mig) heter Apple Art från Backyard Brew så gick vi till passande ställe, nämligen vår stads Rådhuspark, väl där satte vi oss en liten stund på den bänk där det allt som oftast sitter andra människor som intar drycker och firar lillelördag varje dag, och liksom bara...lapade lite sol.
 
 
Ja det gäller att passa på det kan vara de sista strålarna...
Man vet ju aldrig?
 
Skål Pigorna, skål solen och ja må du lysa uti hundade år!
Laters....
Till top