Tre små flickor och stora pengar...

Livet / Permalink / 1
 
Ser ni dom...knopparna...det är på väg...naturens vårstök och om jag kunde få tiden
att springa fortare så att jag också kunde få springa lite mer.
Då hade jag gjort det....
 
-Hur får vi pengarna, skickar ni hem dom till oss...
En liten flickröst ljuder bakom mig och jag som står med ryggen mot den andra kassan där konversationen äger rum spetsar öronen så mycket att jag borde se ut som en alv...
- Fick ni ett kvitto ur pantapparaten när ni tryckte på knappen? Killen i kassan ställer frågan och jag hör tre röster som viskar ja...
-Då ska ni ge mig kvittot och så får ni pengarna här av mig på direkten. Hans röst är så mild.
- Ja jag har det här, den lilla tjejrösten är så söt och nu kan jag inte låta bli längre utan vänder mig om för att få se.
Där sitter killen i kassan och han ser lite myndig ut där han sitter och förklarar med sin milda röst.
- A...det är sex kronor, då ska ni ha sex kronor av mig. Han öppnar kassan för att ta ut pengarna men hejdar sig han ler åt tjejerna som är i sex, sju års åldern och fortsätter...ska jag ge er två kronor var?
Ååh.....det går ett sus i den lilla gruppen och alla tre nickar och tittar storögt när han lägger mynten i händerna på dem.
Dom tackar(fortfarande storögt) och går därifrån viskandes med pengarna i högsta hugg. Jag följer dom med blicken och blir nästan lite tårögd när jag inser att de är påväg bort till tuggummiapparaterna.
 
Kommer ni ihåg den där första gången när man gick ensam till affären med en liten peng i fickan. När man köpte Hubba Bubba, Toy eller kanske Bugg och man kände sig störst i hela världen. Känslan kom nu tillbaka till mig där jag står. Jag följer flickorna med blicken dom är nu framme vid sitt mål och där står dom nu och ska välja...
Jag som glömt att jag också har saker att göra där jag står i kassan, har nu ett leende som går från öra till öra. Men jag vaknar ur min trans och gör det jag ska och betalar och börjar gå ut från affären.
När jag är påväg ut ser jag hur dom står och dividerar med varandra och dom pekar och funderar högt och att dom har fått beslutsångest är tydligt och jag tänker att ja...sådär kommer det att hålla på hela livet.
 
Alltså egentligen är ju det där med pant så himla bra. Jag menar visst miljön ska vi ju rädda men här är en sådandär aspekt angående pengar som vi vuxna inte tänker på. Vilket perfekt sätt att lära barn att tjäna sina egna pengar. Jag menar de här tjejerna pantade för första gången, dom hade ingen aning om hur det funkar och minen på de tre när killen i kassan gav dom varsin liten hög med pengar var obeskrivbar...dom kommer minnas det hela livet och nu står dom där och även om dom har svårt att välja så får dom välja och ingen vuxen står bakom och domderar och tycker...fantastiskt....
 
Ja det var tider det. När det hände en själv första gången menar jag.
Där gick man nerför backen på Öxnehaga. Siktet var inställt på Ica butiken. Planerna var stora och fickan var full med sånt här...
 
 
 
Javisst. och i mitt fall var det verkligen nästan bara tuggummi som inköptes jätte märkligt om man tänker på det.
Jag är inte så säker på att ett och tvåöringarna tillhörde min generation heller för den delen...
 
Tre små flickor lärde sig idag glädjen med pengar och att man kan tjäna dom.
Sov gott och låt detta följa er i er tid.
Kram A
 
I mitt liv har jag nu ätit upp de fiskbullar jag var i affären för att inhandla och jag är nöjd med det.
Imorgon är det tisdag och jag fortsätter med mitt.
Spinning och annat står på agendan.
Jag vill också ta tillfället i akt och be om ursäkt för att jag var bakis igår och la ut samma kort som jag redan lagt ut...jag menar det var ju inte så spännande.
 
Livet rasar och vi med det...
 
Go katt...eh jag enar god natt.
Love and Hope
 
Laters....
#1 - - Sussi%20:

Ica , själv gick jag till Konsum 😜

Svar: Haha...ja men det fanns ju båda när vi var små 😆
annalysen.blogg.se

Till top