Om att råka....

Livet / Permalink / 0

Vilket härligt ord, råka...

Det används i stort sätt varje dag och passar till det mesta...

-Mamma, om ni råkar göra mat så kan ni väl göra en portion till mig och ställa i kylen. Jonna står i hallen på väg till jobbet och tittar storögt på mig med en allvarsam min. Jag tittar på henne en sekund och sen brister jag ut i skratt.
Inte bara för att hon har så allvarsam min utan också för att det är så sant det hon säger....

Ja när Jonna fällt sin kommentar och jag lugnat mig lite efter ett gapflabb började analysen om ordet råka, och även om jag nu fick googla ordet råka lite som för att inte gå helt bananas med ett ord man kan använda till nästan allt, så blir analysen så här.

Att råka göra något gör ju alla lite till mans och vardags. Och man kan kanske inte komma undan med alla saker man gör lite fel  men man kan genom att uttrycka ett råka göra det man gjort lite mildare...

Förstår ni?

Jo jag menar att det är ett rätt bra ord som kan användas när man kanske liksom bara gör lite fel i livet.

Jag råkade bara köra in i bilen framför, eller...jag råkade försova mig. Och om man är lite pinsam när man är på snusen då kan man ju köra med att man råkade dricka lite för mycket, och så råkade man trilla av stolen, och sen råkade man spy i kompisens väska.

Och är man en mördar psykopat så kanske man bara råkade köra över någon eller så råkade personen bara stå i vägen när man var ute och körde.

Man kan också använda råka bak och fram och kanske är det så att man kanske kommer att råka i bråk eller så kanske man kommer råka boka en resa till Ulambator om några veckor...vem vet?

Hemma hos oss där man oftas eller periodvis aldrig lagar mat så kan det ju vara så att någon råkar laga mat och då kan det ju vara snällt att spara undan lite åt Jonna så att hon med förvåning kan ta av plasten på en tallrik och värma maten i micron.Den specifika kvällen då Jonnas härliga kommentar såg dagens ljus blev livet så att alla andra i lägenheten liksom bara råkade köpa hämtmat och så var det med den saken. Stackars Jonna, hon visste precis vad hon råkade fråga om och hon visste att chansen att få en tallrik mat var typ noll. Låter hemskt om ni frågar mig. Men alla skall också veta att vi ibland råkar laga mat, det gör vi faktiskt!

Så som plåster på såren så råkar jag ikväll ha skalat potatis så att jag kan göra en portion potatismos till henne och steka lite korv till ja, ja, jaaaaa...

 

Haha...älskade unge.

Viken tur att jag råkade bli din mamma!

Analys and out!

Laters....

Till top