Vi får inte glömma och...vi måste komma ihåg...

Livet / Permalink / 0
 
Likt rivieran nere i södra Frankrike badar folk och njuter i vattnet. Det är inget konstigt med det, mer än att bilden är tagen igår  klockan 21 på kvällen i en stad nära mig.  Att bilden föreställer Vättern ser ju alla som sett Vättern förr men det är allt lite märkligt hur varmt det har varit och är. Jag menar att det är underligt att vår iskalla sjö nu nästan hör och häpna blivit varm....
 
 Ja det är märkligt med värmen som håller i sig vecka efter vecka och om jag tittar på min mobil så...
 
 
Ja ni ser ju själva och även om det är så att jag imorgon efter jobbet återigen har semester så är jag bekymrad.
Våra checkpoint turer har visat att naturen inte mår så bra och många är de bäckar vi sett som är helt uttorkade. Stackars djur, jag menar nu måste de verkligen leta för att få vatten och jag tänker att vi måste vara ännu försiktigare i trafiken då det kan komma yra djur lite här och var som gör allt för att inte dö av törst.
 
-Kim kolla...! Jag stannar tvärt där vi går på en skogsväg uppe på Huskvarna berget.
Av någon anledning har jag tittat upp och det jag får se gör mig på riktigt förtvivlad.
-Den har tagit höst Kim, ser du björken den är helt gul...
 
Ja så är det faktiskt och när jag tittar mig omkring ser jag fler gula björkar.
Vi står en stund och begrundar och diskuterar det vi ser. Har den så lite vatten så att den håller på att vissna? Har de sista månadernas värme gjort att den tror att sommaren redan varit och som jag sa...tagit höst, nu?
 
Vi går vidare och jag känner mig allt lite ledsen. Ja jag som hatar hösten blir nu på riktigt deppig och tänker att det där, det får inte ske, dumma värme liksom.
Och när jag senare på kvällen tittar på nyheterna så står det en person där och liksom bara bekräftar att min farhåga är sann. Vissa av våra träd går in i höstmood för att spara på krafterna, ja så var det med det...suck...
 
Fy, jag som älskar när speciellt björkarna slår ut på våren och blir sådär härligt gröna. Och när vinden tar tag i grenarna då är det som om grönskan liksom bara visar upp sig och dansar för alla som vill se...
 
Men livet går vidare och om jag blundar och tänker på hur det var innan precis före värmen då drar jag öronen åt mig när jag gnäller, för det var k a l l t och alla i Sverige undrade när våren skulle komma och vi frös ända in under långkalsongerna allihopa...
 
 
Den här bilden är från den 14:e april och jag längtar inte tillbaka.
Inte det minsta men för säkerhetsskull lägger jag upp en bild till och minns hur det var då...när det var istid i min närhet...
 
 
 
Japp och när vi är där igen...då måste vi komma ihåg hur det är just nu!
 
Går och lägger mig nu.
Imorgon är det dags för jobb men då med siktet inställt på semester igen och som jag brukar säga enbart för att jag hört någon annan säga det...jag kör ända in i kaklet, ja ja ja....
 
Mot fredag och mer värme. Och om jag är på humör, då gör jag som en gammal vän brukade göra och lägger mina trosor i frysen haha...
 
Laters...
Till top