Du gamla du fria...frågetecken!

Livet / Permalink / 0
När nationaldagsmorgon glimmar jag vill min lägenhet städa la, la, la...
 
En dag som denna när vi är lediga mitt i veckan, då kan man ju tycka att sova ut är en bra idé.
Det tyckte dock inte min mat och sov klocka som ringde som vanligt klockan skittidigt. Och medans jag suckande vände mig på andra sidan för att få sova lite till, så kom kissnödigheten som ett paket på posten och jag var tvungen att gå upp ändå...
 
Förvisso somnade jag om en stund men när klockan var 08:00 då var det bara att gå upp, för kroppen hade vilat klart och hjärnan ville städa, precis som den varit inställd på sen i söndags.
 
Javisst, och har man en agenda och är som jag, rörig som bara den i hjärna och själ, då gör man som man bestämt.
 
 
 "Du gamla du fria" så börjar ju vår nationalsång. Jag nynnar lite för mig själv när jag städar och kommer att tänka på en artikel som jag läste på nätet när jag innan städ och annat satt på toan. 
 
Den berättar att det finns förskolor som hjälper föräldrar att se till så att barnen inte tar av sig slöjan eller gör andra saker som inte är religöst korrekta enligt just föräldrarna.
Jag ryser och funderar på det där med "du fria". Vad är det som händer i vårt land? Vi är ju fria? Förskollärare skall inte vara religionspoliser!
 
Som vanligt blir jag så orolig för Sverige och jag känner mig så elak när jag kallar vårt land för "Lilla landet självmål" och hade jag vetat hur, så hade det varit bättre att liksom bara starta ett eget parti så att jag kan ropa ut mitt missnöje på rätt sätt, jag vet det men det är tydligen svårt nog för de riktiga partierna att sätta gränser och se till att alla får leva fritt och tycka som dom vill, så varför skulle just jag lyckas. 
Och religös får ju faktiskt vem som helst vara det tycker jag, men att tvingas till religösa tilltag det är inte rätt det vet ju alla!
 
Jag menar det finns ju dom som tror på tomten och tänk om dom skulle tvinga alla att bära lösskägg?
Hur skulle det se ut?
 
Jag fortsätter att städa.
Jonna hjälper till och städar köket medans hon bakar kakor. Jag dammsuger, skurar golv och badkar. Och när jag är närapå klar med alla bestyr, då skickar jag ett meddelande till min man som är på cykeltävling någonstans i Sverige ett meddelande som talar sitt klara språk och som jag komponerade ihop för att undvika konflikt i mitt eget hem. Och nej...inga religösa inslag här inte.
Eller kanske är det, det...för Robban?
 
 
Haha...ja...
Faktum är ju att det då och då står en cykel därinne i badrummet och jag vet att det är viktiga grejer det där men jag skrev meddelandet enbart för att det nästan alltid blivit så att Robban kommit hem och ställt cykeln där precis när jag städat och gjort fint.
 
Vidare så har vi idag haft picknick och firat Otto som imorgon fyller 13 år. Han fick presenter och lite av vår mat. Ja, han var så lycklig vår kära byracka aom nu är 13 x 7 år. Och vet ni...det märks inte alls!
 
 
 
 
 
Hugaligen...!
Jag räknade just ut hur gammal han är i hundår vår lilla Otto och jag tänker att jag hädanefter alltid går på människoår...japp så får det bli...
 
 
Lille nos.
 
Det var allt för idag. 
Både diss och hiss blev det. 
Hurra för Otto i förskott och hurra för Sverige i nuskott.
 
Vi måste lära oss att sjunga högre den här dagen och att fira den likt norrmännen. Låt alla få vara med och få känna den svenska själen.
Men låt inte orden "du tysta" bli synonymt med vårt land för när barn blir utsatta för religionsövergrepp...då är vi illa ute, som fan....
 
Mot torsdag och härlig dag med möte och annat.
 
Laters...
Till top