Mamma Gunnel Runhällan och vi...

Livet / Permalink / 0
oSå var vi då där äntligen i Osby.
Mamma, jag, Kim, Jonna, Robban och Björn...
 
Det första vi gjorde var att ta en liten tripp ner till byn. Vi gick runt och vi tittade, allt medans mamma Gunnel ordade om hur det såg ut och var förr. 
Där låg den affären förr  och där hade den kända familjen sitt kondis. 
-Och i järnaffären som låg här i huset där vi nu sitter där jobbade det två jätte snygga pojkar, säger mamma där hon sitter mittemot mig på pizzerian som vi till slut slog oss ned vid. Ja, det tog inte jätte lång tid att gå igenom denna lilla sömniga stad och jag tänkte att ja, man kanske skall flytta hit ändå och få lite själafrid...
 
 
 
 
 
Lite senare gav vi oss av mot "Runhällan".
Ja det heter så huset där mamma växte upp. Huset som där mor Frida och hennes man Olof bodde i när mamma kom. Där bodde också Runa Fridas och Olofs dotter som nu blev mammas stora syster och som huset så småning om blev uppkallat efter. Runa på hällan...
 
Vi installerade oss i vardagsrummet, Jonna riggade sin uttrustning och Kim pysslade med sin. Vi dukade upp fika och annat som kunde behövas för en ordentlig genomgång av mammas liv. 
Och där satt vi sen i några timmar och mamma som inte har svårt för att berätta, berättade allt hon kunde uppbringa från sitt liv, från början tills nu.
 
 
Ja det kommer att bli en lång historia med många inslag om lycka och olycka. 
Kim kommer att ha fullt upp och jag kommer att stötta hela vägen så gott jag kan även om jag vet att det kanske inte behövs.
 
Men nu lite bilder från mammas barndomshem. Ett hus som sett många livsöden och som följt våra liv. Runas och mammas och senare oss barn och barnbarns. Ett hus som visserligan förändrats med tiden men där tiden stått lite mer stilla de sista 40 åren och kanske mer....
 
Men först vill jag bara säga att det kommer att vara lite bilder på min man som klipper gräset. Ni förstår han var inte lika på som vi andra om att sitta inne och som han sa gräsklipparen blev hans räddning den här dan.
Ja han fick verkligen bita i gräset om man nu kan säga så för det här huset har en stoor gräsmatta....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ser ni?
Längst ner till höger?
Lilla mamma med den stora rosetten.
Så söt :-)
 
 
 
 
Haha...ja, som sagt han fick lite och göra och han var nöjd med det.
 
Ja det kommer att bli riktigt spännande med mammas memoarer.
Och det för mig nu till dagen som är idag och som är just mammasdag.
Mors dag nu är du här igen och jag lägger nu upp ett kort på min mamma och önskar grattis.
 
Grattis för att just du blev mamma och för att du är en sån bra en...
 
 
Hahaha...jag dööör...!
 
Javisst är den fin. Vi skrattade gott åt bilden och när jag visade den för mamma skrattade hon så tänderna skallrade och sen sa hon:
-Tänk att jag kunde böja mig ner så långt....
 
Ja det har varit en härlig helg med mycken familj och mycken mamma. 
Nu gör jag mig i ording för imorgon då veckan drar igång. 
 
Grattis alla Mammor!
Grattis mig....
 
Laters...
 
 
 
Till top