Om att göra sig oanställd...

Livet / Permalink / 0
Jonna stretar på med sitt jobb på bion samtidigt som siktet är inställt på film, Robban ritar delar till en symaskin och Kim som nu jobbar på samma ställe, tittar på och ser till att allt blir gjort i tid(typ). Björn jobbar medans han pluggar och skriver böcker, mamma Gunnel är pensionär men har fortfarande inte fattat vad en sådan gör utan springer runt bland olika uppdrag som hjälper alla de som kan tänkas behöva det. Martin jobbar på uppe vid sjukhuset och drar sitt strå till stacken genom att skicka ut material till alla som behöver det inom Region Jönköpings län...
 
Och så är det då jag kvar...Anna...jag som tänker så mycket och funderar över allt vad livet ger. Jag som är tuffare än somliga tror och som i huvudet är oövervinnerlig fast ändå inte och så vidare och så vidare....
Jag som igår återigen lämnade en arbetsplats som jag tyckte om och arbetkamrater som var bäst.
 
Vad gör jag nu då?
Jodå, det knatar på och till att börja med så har jag idag städat av och fixat till min arbetsplats som den kommer att se ut framöver...
 
 
 
Ja det är ju inte helt fel och lite mysigt är det allt att sitta och skriva så som jag gör nu och samtidigt kunna titta ut.
Men allt det där vet ni ju så vi återvänder till morgonen som den var...
 
Arbetsförmedlingen...
Ja, jag var där någon gång för längesedan och om jag inte minns helt fel så handlade det även då om det där med att registrera sig och fixa med A-kassa. Då var allt dock annorlunda och jag stod därinne med helt andra förutsättningar. Ensam som jag ändå var i nästan fyra år med barnen och inte heltidsanställd så gällde det då att få upp lönen med de medel som staten kunde ge.
 
Nu stod jag därinne med helt andra förutsättningar och hade redan när jag klev innanför dörren bestämt att nä...det här blir inte länge.
 
Ja, nu hade jag väl inte tänkt det ändå och man skall inte vara stursk, men jag känner ändå någonstans att jag nu står med lite bättre kort i handen än jag gjorde då i slutet av nittonhundratalet.
 
Ja nu är det officiellt och registrerat.
Annalysen om oanställdheten är att den kommer att föra med sig så många goda saker.
Men visst man gör det inte lättvindigt och staten tittar dig rätt i ögonen när du vill ha tillbaka lite av de pengar du förvärvat och meddelar att du som straff för ditt tilltag att frivilligt var oanställd får 45 arbetsdagar utan pengar, och när du avtjänat ditt straff...då får du även de ordinarie 7 dagarna som tillfaller alla!!!
 
Och med det tråkiga sagt så vill iallafall jag tänka på något annat så nu, några trevliga bilder från gårdagen då jag återigen fick en liten avtackning.
Denna gången av Tina som jag nu så här i efterhand tänker att jag typ satte i en bil och lite sådär nonchalant släppte av på ett bra och säkert ställe nämligen Qulturum, innan jag satte på mig solbrillorna, varvade motorn och drog därifrån...
 
 
 
Japp, och hon har ju rätt, det är min tid nu och även om det är läskigt, så känner jag än så länge att framtidskompassen pekar frammåt.
 
Och när jag i tisdagsmorse gjorde mig iordning för min första skoldag på länge så satte jag symboliskt på mig de fina örhängen jag fick av alla de mina på hotellet när jag slutade. Och jag säger bara...med så mycket kärlek i öronen så kunde det ju bara bli rätt, iallafall den gången haha...
 
 
Men nu sitter jag här och skriver, det är fredag eftermiddag. Jag är som sagt inskriven på arbetsförmedlingen nu och har koll på alla de papper som behövs för att få lite kosing.
 
Jag har också fått mer jobb i några veckor frammåt och skall dessutom ha ett möte med andra aktörer i ämnet hotell och utbildning så ja, allt känns spännande och roligt just nu och att det idag är mamma Gunnels födelsedag förgyller ju allt även om det till sist visade sig att hon inte var i stan på sin egen dag.
 
GRATTIS MAMMA!
 
Men imorgon drar vi iväg med henne och vi kommer att köra en tjejdag med bad och jag hoppas att det blir lika bra som det känns.
 
Nu skall jag gå ut och gå så att det inte blir mer stilla och när jag kommer tillbaka är det ännu lite senare på fredagseftermiddagen och då...då kanske det är dags att röra på sig lite till.
 
Kanske så här?
Eller kanske inte för, ingen kan väl dansa sådär på riktigt...eller...?
 
 
Hahahaaa...
 
Nu blir det inte mer för idag.
Imorgon bär det av till Skövde Arena.
 
Kram Alla och ha en riktigt skön helg!
 
Laters....
Till top