Vad säger man när mörkret faller...

Livet / Permalink / 0
Att finna trygghet och leva lycklig i alla sina dagar händer många och är en sådan där sak i livet som infinner sig så småningom... 
 
Jag tänker att så småningom är ett uttryck bland andra men att det också på gott och ont kan användas när som helst som man önskar berätta något som inte är så säkert.
Något som komma skall men inom en sisådär fem eller femtio år eller nåt....
 
 
Jonna...
Denna lilla höna som precis blivit totalt tillplattad av Corona. Hon kämpar och kämpar och när hon kämpat tills hon spyr då kämpar hon lite till...
 
-Här är tröjan jag lovade dig...
Jag tittar på min elev som tar emot tröjan jag på morgonen rotat fram ur garderoben.
De stora bruna ögonen är trötta  och jag vet att där bakom de långa ögonfransarna kämpar en ung själ med allt det som livet ibland obönhörligen erbjuder.
Jag försöker lindra genom att ge henne de kläder som hon saknar och jag peppar och jag peppar. Medan jag peppar ser jag mamma Gunnel framför mig och hur hon såg ut då när jag var ung och tyckte att allt var nattsvart. 
 
 
Det är så svårt att vara ung.
Att hitta nyckeln till en värld där tryggheten i en själv gör att trygghet blir en vana, är svårt. 
 
Visst blir det lättare med tiden...så småningom...det vet ju jag. Men jag har också nu förstått att vissa uttryck är totalt och fullt onödvändiga för att inte tala om totalt förödande att använda. Hur jobbar man mot så småningom liksom?
 
Men så tänker jag på Ida(fingerat namn). Eleven som jag häromdagen såg blomma ut och som skimrade som en daggdroppe där hon stod i ett rum och bäddade för glatta livet. Ida som jag knappt såg förra året och som jag tänkte att jag förlorat när Coronan kom. Ida som jag peppade genom att då och då bjuda på en kopp kaffe och snacka lite skit för att nå fram till om så bara lite grand.
 
 
Hela helgen har jag tänkt på hur det blev. Att det faktum att jag fanns i bakgrunden hela tiden ändå vände allt till något bra. Precis så som mamma alltid var och fortfarande är...
 
 
Här är en gammal bild på Jonna. Hon har precis gjort IELTS testet som hon behövde för att komma in på skolan i London. Hon var så nervös men klarade det och tog sig senare till Regent University, skolan där hon hann vara en termin och lite till innan hon fick fly hem. Skolan där hon ändå hann växa tusen meter. De tusen meter hon behöver för att nu klara stålbadet hon tvingas ta.
Coronan störde och förstörde. Jag ser hur mörkret faller bakom mitt eget barns långa mörka ögonfransar. Jag ställer mig bakom hennes rygg,  backar och tänker att jag finns där och tar emot. Jag vet att det ljusnar så småningom även om jag inte längre tycker om det uttrycket...
 
 
"I had a talk with the shadow and the light
fighting for me
they said put your tricks aside
and for once believe
How can I, I don't,
I never did.
I don't know how to
But when it's not enough to fight for me
I'm gonna wanna live and fight for you
 
Just because it's black in the dark
doesn't mean there's no color "                                 
 
Colours lyrics by Laleh
 
Japp, nu blev det känsligt, lesset och obekvämt.
Men så är livet ibland och för att ta oss vidare måste vi få berätta det.
 
Analys:
Man behöver inte prata i mörkret. Det räcker att bara sitta i skuggorna med en utsträckt hand att ta tag i.
 
 
Laters...
Till top