Tjorven, en influencer från förr...

Livet / Permalink / 0
"Vet du vad jag ska till farbror Söderman och hjälpa han, och hjälpa han allt vad jag kan..."
Ja så sjöng hon Tjorven.
 
Som liten tittade jag på Saltkråkan. Alltid lika förundrad över vilka härliga äventyr man kunde ha om man bodde på en ö med kobbar och skär, i en värld där det aldrig var dåligt väder(man ser att de fejkar regnet, det gör man faktiskt). 
 
Nu som vuxen i en Corona drabbad värld har Tjorven åter blivit min bästa vän då SvtPlay lagt upp säsong 1 av Astrid Lindgrens "Vi på Saltkråkan" historia igen, och jag tänker att någon analyserat och funderat runt det som nu händer oss Svenskar och resten av världen. Någon som måste ha tänkt att ja, de ska ju egentligen ingenstans de stackars liven så varför inte liksom bara påminna dem om vad en sommar här i Sverige kan ge...
 
 
Det hela funkade.
I alla fall på en milliprocent av Svenskarna(mig). 
Jag har nu för första gången sen sena 1990-talet sovit över i familjens gamla hus i Osby. Allt med syfte att ha en utgångspunkt för all möjliga utflykter i Skåne både åt höger, vänster och kanske lite neråt.
 
Det är visserligen inga kobbar och skär där jag varit men väl några slott, ånglok, vattenfall och annat som är fint att titta på. Dock får jag i några dagar befinna mig där jag var då på 70-talet när Tjorven var min bästis på riktigt. Nostalgin är hög och jag är hög på alla de upplevelser som kommer av att befinna mig där jag var då när jag var som tryggast i livet.
 
Robban är naturligtvis med mig och medan jag skriver så jobbar han i trädgården.
Idag är sista dagen för den här gången. Men jag tänker nu när jag vant mig att det kommer bli fler turer hit till Runhällan i Osby... 
 
 
 
Min lista:
Mål: Att fortsätta denna sommar i Sverige i nostalgins tecken.
Syfte: Att få ut så mycket som möjligt utan att för den delen...inte chilla.
Tycker: Att Osby är en lugn, skön och fantastisk liten stad i Skåne.
Gillar: Att min man visat sig vara den doer jag visste att han var men i större skala än jag sett tidigare.
Ogillar(ny): Att man använder Corona som ännu ett sätt att visa sin smyg rasism.
Sist: Corona suger, det gör den verkligen. Men den har fått några plus poäng om än motsträvigt.
Ett av dem är att alla de som tjatar om charter fått se att man kan få färg även här i Sverige(inte jag. Jag är brun året om...nämligen!). Ett annat är väl att ställen som Forsakar dyker upp för alla som inte visste men vill veta. Ja så blir det när vi är många som nu dammsuger nätet på saker att göra, saker som finns i vår närhet...saker som egentligen fanns där sen alltid men som kanske lockas fram av att Tjorven som aldrig blivit äldre fortfarande fascinerar. Som en influencer från förr liksom...
 
 
Laters...
Till top