Tänt var det här...

Livet / Permalink / 0
Medan sommar i Coronasverige rasar och nästan alla i min egen ålder drar till Gotland kommer det ett mail och sen ett till. Båda mailen tänder den eld som skall bära oss framåt de månader som kommer...
 
 
Det växer fram vårt nya hus och som svampar växer även andra byggnader fram ur jorden runt omkring...
 
 
Men först...
Ja äntligen kom det mailet som jag fruktat och längtat efter så länge. Mailet som skulle berätta för mig och den gymnasieskola jag jobbar på om vi har planerat rätt inför kommande läsår, planeringen som helt och hållet bygger på att skolan skulle lämna plats så att jag kan få läsa i fred.
 
Och vilken press det varit. Jag menar ända sedan rektor A deklarerat att hon och skolan ger mig utrymme och tid att läsa till lärare på arbetstid så har rädslan att inte komma in på universitetet varit påtaglig. Jag menar att misslyckas i ett sådant här läge är verkligen inte ett alternativ. Och som tur var så sökte jag till mer än en utbildning vilket visade sig vara helt rätt.
 
-Kim vet du, så gott som jag sovit de här två sista nätterna har jag inte sovit sedan innan du föddes. Jag ler stort mot Kim som sitter bredvid mig vid bordet. Jag har precis berättat om min bedrift att komma in på skola och få göra det som är ålagt mig att göra.
 
Så, nu är jag student på Linköpings universitet och jag skall bli yrkeslärare och förhoppningsvis få min licens.
Men jag är också undervisande lärare(oavsett licens) och även om det inte blir på heltid detta läsår(då jag skall studera) så är mina elever av sådan karaktär att de kräver hela min uppmärksamhet samtidigt som jag själv kräver att de skall få det. Det hela kommer naturligtvis att ordna sig men det kommer att krävas planering och en och annan dos djvla anamma.
 
Elden...!
Japp beskedet om min egen skolgång blev startskottet på en febril aktivitet i det hem som är mitt och jag ser framför mig en höst som stavas f.ö.r.b.e.r.e.d.e.l.s.e.r.  vilket är helt rätt skådat då allt viktigt i mitt liv händer, typ samtidigt.
 
Så jag gjorde som jag brukar, en liten lista.
 
Hemma:
  • Rensa förråd (nästa klart)
  • Rensa ännu mer i lägenheten (klart innan jobbet drar igång)
  • Slänga möbler och göra plats för kartonger
  • Börja packa det som används mer aldrig än sällan
  • Bestämma datum för när olika saker skall hända
  • Säga upp lägenhet
  • Kolla adressändringar och annat
 
Jobbet:
  • Planera upp till 15 veckors undervisning och påbörja resten fram till jul
  • Lägg upp tider för utvecklingssamtal och andra möten redan första veckan
 
Studier:
  • Uppstartslista datum, tider och annat 
  • Litteraturlista, köp första boken nyss
  • Upplägg för de dagar då det är plugg som gäller (typ: 06:30 gå upp duscha klä på dig, ät frukost, plugga, ät lunch, plugga och sedan löpning). Bra upplägg där Anna :-)
 
Alla klagomål om att ha för lite att göra läggs nu på min nya eld och brinner förhoppningsvis lätt upp och försvinner ur hjärnbalken. Däremot vet jag att de är tillbaka(klagomålen) till nästa sommar och jag har redan lite ideér där.
 
Japp, inget konstigt alls...

Vikt: Lite för tung men med rätt mental inställning så känns jag inte helt bortom mina egna ideal.
Längd: Lite för kort för mitt eget tycke(uppenbarligen) men tillräckligt lång för att nå dit jag vill
Tillstånd: Livet tyckte sig se lite för mycket nöjsamhet och lät mig repa vår bil med en tavelram när vi rensade ut ännu lite mer. Så glad men mindre nöjd(iallafall med repan).
Film: Sagan om ringen och Hobbit filmerna(hjärnan behöver faktiskt vila lite).
Träning: Löpning och power walk i mängder.

Ja,ja...vad är väl en repa i bilen. Den kunde varit varit så mycket djupare och längre. Ungefär som uttrycket min mans ansikte när han såg det hända haha...
 
Men...
Vilken fin sommar vi har
 
 
Vidare och iväg
Laters...
Till top