Jag längtar efter en tant...

Livet / Permalink / 0
Det där med tant kan man ju börja med att bena i.
Jag menar vad är en tant eller dam om man så vill? Min generation och möjligtvis några av de efterföljande kommer ihåg de där tanterna som dom såg ut då när mormor Mait var lite tant.
Och man behöver inte bena egentligen för dom såg faktiskt i princip likadana ut...
 
Tanten på bilden är inte mormor!
 
- Jag kommer ihåg hur hon stoppade upp sin näsduk i ärmen..
G sitter framför mig vid bordet och har just berättat att hon är, och jag siterar "en sån gammal själ" och så börjar vi prata om tanter och hon berättar om en gammal släkting som hon kommer ihåg.
 
Plötsligt ser jag framför mig mormor Mait och hur hon stoppar upp nästduken hon just torkat näsan med i ärmen på sin blus eller tröja eller vad det nu var.
Vi diskuterar tanter och vad man saknar. Rocken, den lilla handväskan som alltid hängde på armen och en liten hatt eller mössa.
 
Återigen ser jag mormor med sin rock och väska och någonstans där i minnet ser jag också en turbanmössa i päls.
- Och sen fortsätter G, hade dom en sådan där rock, jag menar inte som en morgonrock utan lite mer utsvängd och inomhus lite som en skyddsrock av nåt slag.
Ja, jag ser det...
Och plötsligt blir jag så ledsen.
Vart har dom tagit vägen?
Nu är det så att det skrivs om tanten då och då i media och folk pratar om hur det var då och hur det är nu och att jag när jag tittar på mamma Gunnel ser att det där tantiga det kommer aldrig att komma och ändå känt att det är okej känner plötsligt att ja...det är liksom slut med det nu och det är så, så sorgligt.
 
Analysen får bli att om jag nu längtar så efter de där tanterna ja då kanske jag själv skall bli tant när jag blir gammal och verkligen gå in för det med rocken, handväskan strumpbyxorna och klänningen  och ja...allt som definierar en tant helt enkelt.
 Men just den där gesten som G gjorde och som gjorde att jag började fundera och analysera runt tanter och mormor Mait den här gången  Den där gesten när hon liksom försiktigt viker ihop och trycker upp näsduken i ärmen, den gesten tänker jag inte ta efter....nä det får räcka med allt det andra....
 
Idag är det lördag och jag har huvudvärk. Men det är ändå snart dags att sätta på sig lite 90-tals kläder och gå på fest. Ja det är vår VM mästare i paracykling som fyller jämt(40år) och vi har blivit inbjudna.
 
Hur jag skall se ut?
Nä det tänker jag inte berätta nu, men jag kan visa ett litet kort på en annan filur som idag skall gå på fest och det lite med Kurt Cobain i tanken...
 
 
Haha...ja...
Den måste frissas och visst han var väl inte helblond Kurt men är det maskerad så är det och jag tycker det skall bli jättekul...
 
Come as you are...
 
Laters...
Till top